DEATHCRUSH

046248-e1551963803143.jpg

Live- og kritikerfavoritt Deathcrush er klar for Nødutgangfestivalen 2019!

Deathcrush kastet oss hodestups inn i 2019 med en forvridd tolkning av eurodance og grunge med singlen «EGO» fra deres første fullengder, MEGAZONE, som ble sluppet på Bergens (smått legendariske) Apollon Records 8. mars. MEGAZONE er soundtracket til natta du ikke husker, med venner du ikke kjenner. Et album som hverken er nostalgisk eller historieløst. Bare å glede seg.

Dagbladet:
Deathcrush serverer vorspielgalskap, dansemoro og metal-fest, alt på en gang.
Det låter gøyalt, breialt og ganske så freskt. Her virres det fra skanse til skanse, om det er punk, dansbare beats, suggererende støy eller slepende rock.

Dagens Næringsliv:
Det føles tidvis som å bli beskutt av en pastellfarget paintball-mitraljøse eller at noen har installert et flipperspill inni hjernebarken din, det rommer eurodance, no wave, 90-talls-støyrock à la Amphetamine Reptile Records, britisk ravemusikk, fersk K-pop og dissonant black metal, i en underlig tiltrekkende og frisk salat oslotrioen er temmelig alene om å mikse sammen.

Gaffa:
De sper på med metalriff, crust, og når de føler for det, er de søte og poppete i all sin disharmoni. Med Megazone viser Deathcrush at de er mer enn bare et fett liveband. De skriver forbaska bra låter også. Platen kan tilfredsstille hipsterne, punkere og metalfolk.

Klassekampen:
Snertne primalskrik for dansegulvet, pisket frem av skurrende gitarer, slamrende bassløp og virvlende trommer. Det er digital hardcore, laserspill og paintball-puls. Og en låt som «Dumb» er en yngre niese av «Firestarter» av The Prodegy, full av spenst, høye spark og trøkk.

Morgenbladet:
Trioen kverner ut lavpannede riff som selv belgiske dance-duoer hadde sagt seg fornøyde med, og drar de fleste av rockens klisjeer gjennom et prisme av laserlys og tørris. Etter håret.

Musikk fra Norge:
Megazone består av mange ulike komponenter som til sammen blir et helhetlig og spennende album. Deathcrush er klar for nye høyder, med sin særegne mix av råskap og raffinert følsomhet.


 

AJA

69901056_2950489938300352_1228640386465923072_o.jpg

Støykunstner AJA gjør en av de mest fengslende og konfronterende forestillingene i den elektroniske musikkundergrunnen, og inviterer til et gjengjeldende katarsis mellom henne og publikum. Den soniske kraften i arbeidet hennes kombinerer power electronics og techno, da dype droner blir revet fra hverandre av arytmiske perkusjoner, mens hennes tilstedeværelse på scenen, oppleves som et kaos av lysstoffmaling og eksponert hud, og samtidig skaper en overveldende opplevelse.

AJA samarbeidet med designeren LU LA LOOP, og komponerte et lydspor for Berlin Alternative Fashion Week som sitt første store forsøk på musikk. Hennes arbeid innen LGBTQ + -samfunnet, både gjennom å drive workshops i lydkunst og som en talsmann for å fremme og øke tilstedeværelsen av kvinner i elektronisk musikk, har hatt gjennomslagskraft i hele Europa, India og Brasil.

Selv om hennes innspilte output er vel verdt å lytte til, har AJAs levende sett blitt samtalepunktet for hennes kunstneriske produksjon. Agressiv, men inkluderende, virker AJAs "intensjon på å ødelegge alle grenser mellom seg selv og publikum ... ikke bare at hun har en tendens til å tilbringe de fleste showene av scenen, midt blant publikum, men den bokstavelige måten hun surrer publikum fast til det hun gjør med den lange mikrofonledningen. ”(Noisey)


 

I FEEL LIKE A BOMBED CATHEDRAL

70334809_2934398773242802_3092500547610083328_n.jpg

I FEEL LIKE A BOMBED CATHEDRAL er klar for Nødutgangfestivalen 2019!

I FEEL LIKE A BOMBED CATHEDRAL er det nye ambisiøse prosjektet til Amaury Cambuzat, grunnlegger av det franske kunstrockbandet ULAN BATOR, og gitarist i Krautrockers FaUSt.

Bare med hjelp av gitaren og effekter tryller Amaury frem iskalde, mørke droner, i et hjemsøkt rom, som inviterer tankene til å streife omkring i faste strukturer, revet opp med kaotiske kanter. 
Lydene piskes opp rundt oss, fra de mest minimale til de mest tette symfoniske overdådige, til vi blir minnet om at vi står på et sted dedikert til det dyptgående.

Mellom instrumentet og bildet står mannen selv. Amaury's tilnærming til det hele skaper en dialog om minnene og hans levde erfaring - eksamen fra det klassiske konservatorium i det vestlige Paris, hans oppdagelse av gitaren i en alder av fjorten år, hans livslange søken etter å infusere dette instrumentet med friskt liv.

Den elektriske gitaren står analogt til katedralen: et utblåst skall som ressonerer med en imponerende historie, avstamning, kollaps og evig potensial.

I FEEL LIKE A BOMBED CATHEDRAL er et testament til fortiden, til skjendete gaver,
og til den hellige horisonten som er fremtiden ...

Den uforanderlige fremtiden som alltid er håp om forandring.



 

HELLAVATOR

hellavator.jpg

Hellavator er en stoner/doom duo fra nord som 08.10.18 slapp debutalbumet «Ruin». Albumet ble tatt og mikset av Pelle Henricsson (Meshuggah, Cult of Luna, Amulet etc.) på Tonteknik Recordings i Umeå, Sverige. Låten «Full Throttle» ble i august 2018 anbefalt av NRK P3. Eviglyttar.no valgte «Ruin» som en av deres favoritter i august 2018. Hellavator er et skittent, ærlig og «in your face»- liveband.


 

STRANGEROUS

strangerous.jpg

Strangerous (Nora Stemland) er en ny stemme i grenselandet mellom industrial noise, avant garde og alt det andre som kan falle mellom to stoler. Hun bruker vokal, ulike instrumenter og elektronisk bearbeiding av lyd for å danne et lydbilde som tar opp i seg både det ubehagelige og det vakre.

Strangerous sitt debutalbum, "Ascendant Abyss", kom ut digitalt og på CD den 31. mai i år. I oktober kommer vinylen, Hurra!!

Strangerous inviterer deg herved inn i hennes musikalske univers.

https://strangerous.bandcamp.com/



MONOBEAT

monobeat.jpg

«Zappi» Werner Diermaier fra Krautrock (Faust) er kjent som den mest stødige trommisen fra den legendariske krautrock-scenen. Svært få kan holde en maskinell-kompleks beat gående over så lang tid, uten å vandre ut av rytmen. I Monobeat gjør han dette til fulle, men med små enkle virkemidler fylles beaten ut med minimale effekter. I samspill med gitaristen Uwe Bastiansen (fra Stadtfischflex, Bagio, og flere) genereres en fengende og maskinell sammenheng, som blir hengende gjennom hele konserten.


 

JON WESSELTOFT / BALAZS PANDI

wesseltoft.jpg

Jon Wesseltoft fra Oslo og Balazs Pandi fra Budapest krysser grenser for å bryte ned musikalske grenser. Wesseltoft og Pandi driver med en høyst dynamisk energiutveksling og gir konserter med fandenivoldsk opplevelse. Vekselsvirkende mellom tung og hyperaktiv intensitet, og tilbakeholdt kontemplasjon. Full on noise-mayhem vs åpen form elektroakustisk abstraksjon. Lekent, kaotisk og totalt kompromisløst. Jon Wesseltoft- Elektronikk og computer. Balazs Pandi- Trommer. Balazs Pandi er en høyst dynamisk og allsidig trommeslager med en bred erfaring innen et mangfold av musikalske retninger, fra improvisert musikk og moderne jazz, til metal, støy og eksperimentell elektronikk. Han har opptrådt med en rekke forskjellige artister i prosjekter med f.eks artister som Merzbow, Keji Haino, Thurston Moore, Joe Morris, Venetian Snares og K.K Null. Jon Wesseltoft er musiker og komponist med en lang historie innenfor de ofte overlappende feltene improvisasjon, lydkunst, støy,langformsmusikk og elektroakustikk. Han har en langvarig interesse for psykoakustikk og lydens fenomenologi, og dens kapasitet for representasjon og identitetsdannelse. Han har i over 20 år jobbet med dette innen forskjellige former, fra soloarbeid til ulike samarbeidsprosjekter, og større ensembler.


 

MOUCHES VOLANTES

volantes.jpg

"STRANGE FLOWERS" - av Mouches Volantes og Dance NOIR Et enigmatisk og balsamerende verk som må oppleves med åpne ører, øyne og sinn! ...Wherever there are scars, beautiful things can blossom. Underlige og mørke blomster. En hage på natten, dens konturer ukjente og skremmende under månens kalde lys. Et drømmelandskap. Et mareritt? Eller noe ødelagt, sårbart, uperfekt og mørkt? Skyggesiden.... En utforskning av det vakre i det uperfekte, det ødelagte, det uverdige, det sårede. Finnes det håp i våre sår? Er det sant at det på disse smertefulle plasser en dag kan vokse vakre blomster? -MOUCHES VOLANTES- Støy/avant garde/ambient/elektronika-duoen Mouches Volantes (Jakob Arntzen og Ole Ivar Jørgensen) har skapt sin egen sound og sine egne innfallsvinkler siden oppstarten i 2003. Albumet "Psailing the seas of Vitrous Humour" kom i 2006, og et nytt album slippes i 2020. Dette er ikke første gangen de gjester Nødutgangfestivalen, men ved denne anledningen har de fått selskap av Dance Noir. Sammen har de skrevet stykket "Strange Flowers". -DANCE NOIR- Etablert i 2016, Dance NOIR er det eneste butoh-kompaniet i Bodø, og det første nord for polarsirkelen. Ensemblet består av Carolina Diaz (kunstnerisk leder/danser), Karin Andreasson (danser), og Ada K. Mathisen (danser).


 

STURLA DAGSLAND

sturle.jpg

Gjennom en eventyrsøkende ånd og en progressivt vekslende instrumentering skaper Sturle Dagsland et unikt, ekspressivt og dynamisk lydbilde dominert av Sturles hemningsløse innovative stemme. Han berører både moderne, folketradisjonelle og primale vokaluttrykk i en rå fusjon av frenetiske skrik, englesang, hymner, joik og strupesang som river vekk referanser og drar deg med på en reise inn i en annen verden. "Indescribable!" – VICE "Extraordinary Troath-Singing Performance" - The Independent "Unlike anything I have ever seen!" - The Quietus "The Christ of experimental music. Sturle was a beast to behold. It was a show unparalleled" - Arctic Drones


 


SAMVÆR UNDER TILSüN

samvær.jpg

Samvær Under Tilsün(SUT) er Øyvind Mellby og Einar Goksøyr Åsen som spiller friform-hardware-tekno på 4093 megasynth og eurorack modulær synthesizer, noen ganger i kombinasjon med reaktiv powerpoint og snurrende lydsystem. SUT har gjennom flere år arrangert Sonisk Temapark i trafikkmaskinen i skyggen av Økernsenteret, Samvær Under Tilsün ON ICE i spikersuppa lydgalleri, Samvær Under Tilsün Grei Kafe under Oslo Open og senest Samvær Under Tilsüns Sansehage på Mystikkens Hus. SUT har bidratt til Sonic Vision Nordland i regi av NyMusikk Sortland og vært kringkastet på inter-europeisk radio. Nå bringer vi dere Samvær Under Tilsüns Bolle.
www.tilsyn.se
Les mer om Samvær Under Tilsün i dette intervjuet av Håkon Eriksen: https://blogg.deichman.no/…/ping-pong-vs-samtale-et-interv…/


 

BOREAS Y GOGLEDD

gogledd.jpg

Om Boreas Y Gogledd er kjedelige å se på, er de likeledes spennende i uttrykket. De er noe så sært som en duo med bare Ipad som instrumenter, som de bruker helt stillesittende. Men lydlandskapene de maler er mangefassetert, fulle av spennende frekvenser og drar publikum hit og dit i en sær sonisk runddans. Selv om duoen er samspilt, og gjenskaper elementer fra hittil tre studioalbum, er det hele improvisert, og uventede vendinger stiger ofte frem. Boreas Y Gogledd er Alan Holmes fra Wales og Ronny Wærnes [sound-fiddler], og har holdt det gående siden 2013. De har opptrådt med denne duoen både i Tyskland og i Wales, men dette blir første gang i Norge.


 

BLAAKRAFT

blaakraft.jpg

Blaakraft gjør sin helt spesielle form for "punk-metall møter elektronikk og blir blues". Kombinasjonen bluesriff og det industrielle har utviklet seg over tid til et improvisert uttrykk, til en blanding av psykedelia, spacerock og metallblues sammen med no-frills industristøy. Gjennom konsertering har Blaakraft fått rykte på seg for å være tight og hard, kompromissløs og fengende, en frisk pust i en improv-verden som står stille, mens Blaakraft damper som et lokomotiv, og peiser på uten hvile, uten å legge seg for noen. Blaakraft er Vegard Leite, Johnny Larssen, Lars Nicolaysen, Ronny Wærnes


 

MOE / METTE RASMUSSEN

moe.jpg

Mye har skjedd siden MoE og Mette Rasussen for drøyt et år siden møttes og hadde sin debutkonsert på Jazzfest i Trondheim.
Når de kommer til Bodø har de allerede rukket å turnert Mexico og Japan sammen, og i tillegg gitt ut en plate som har blitt svært godt mottatt i vide kretser.
Som en sterk og frisk salsa, så er samarbeidet mellom Rasmussen og MoE basert på ferske ingredienser som slår hardt ut på scovilleskalaen. Her jukses det ikke med produkter fra Santa Maria eller Old El Paso. MoE og Mette Rasmussens "Tolerancia Piccante" er en herlig blanding av noise, jazz og protestviser. Musikk for de som forakter likegyldighet og snur
ryggen til passivitet.
MoE har vært på farten siden 2008 og har nærmest spilt overalt hvor du klarer å oppdrive en stikkontakt. De har samarbeidet med folk som Keiji Haino, Pain Jerk , Lasse Marhaug og Okkyung Lee, og har de siste årene gitt ut flere plater enn discogs klarer å holde styr på.
Mette Rasmussen skulle være godt kjent for Trondheimspublikummet, men for de som ikke har fulgt med i timen, så har hun blant annet turnert med Godspeed You! Black Emperor, Tashi Dorji, Chris Corsano, og vunnet NTNUs jazzpris.
Mer info her:
http://www.conradsound.com/moemette-rasmussen/


 

FIRE!

fire.jpg

FIRE! er en trio fra Sverige med medlemmer fra The Thing, Tape and Wildbirds and Peacedrums. De lager en blanding av sakte, og raskere, forvrengte versjoner av moderne eksperimentell musikk. Med inspirasjon hentet fra gruvedrift, store lastebilmotorer, elektroakustisk musikk fra Sverige og et stort utvalg av kreativ garasjerock og frijazz, bygger Fire! opp et nytt språk og nye modeller for hvordan improvisert musikk kan gjøres. Deres første album, «You Liked Me Five Minutes Ago», ble spilt inn i Stockholm og gitt ut på Rune Grammofon i 2009. Fire! er en nordisk eksperimentell supergruppe som ble dannet i 2009, og består av Mats-olof Gustafsson (sax), Johan Berthling (bassgitar) og Andreas Werlin (trommer). Disse gikk sammen for å utvikle en frisk tilnærming til improvisert musikk, med påvirkninger fra frijazz, psykedelisk rock og støy. English: Fire! is a trio from Sweden with members from The Thing, Tape and Wildbirds and Peacedrums. They create a mix of slowed down – speeded up, distorted versions of contemporary experimental music. With inspiration drawn from mining, large lorry engines, electro acoustic music from Sweden and a large variety of creative garage rock and free jazz, Fire! is building up a new language and new models for how improvised music can be done. Fire! is a the Nordic experimental supergroup formed in 2009 by the core trio of Mats Gustafsson (sax), Johan Berthling (bass guitar) and Andreas Werlin (drums) who joined together to develop a fresh approach to improvised music drawing on influences from free jazz, psychedelic rock, and noise. The first album, “You Liked Me Five Minutes Ago”, was recorded in Stockholm and released on Norwegian label Rune Grammofon in 2009.


 

LASSE-DAN JENSSEN

lasse.jpg

Lasse-Dan Jenssen er inspirert av 70-tallets synth-prog-ambient-kraut artister og band, men lager sin høyst egen musikk, og produserer vakre og sære lydlandskaper. Hva han helt konkret skal gjøre er en hemmelighet, gjemt dypt inn i den innerste villmarken. Han kaller seg Synthezist eller Moskytt og svarer andre ganger til navnet Lasse. Noen ganger stiller han med 4-5 synther og et par datamaskiner ++. Andre ganger begrenser han seg noe. Han kommer i hvertfall, og drar med seg sine synther og elektronikk fra Beiarns dype daler inn til Bodøbyen og inn på Stormen.


 

DIONYSUS