jennyhval_web_1034x579.jpg

JENNY HVAL
Jenny Hvals «Blood Bitch» ble hyllet både i Norge og i utlandet og landet høyt på en lang rekke av årsbestelistene. Aftenposten, Dagsavisen og Dagbladet kåret det til årets norske album, og i utlandet toppet hun albumlistene til FACT og The Line Of Best Fit, og fikk sterke plasseringer hos andre tungvektere som The Guardian, Pitchfork, Impose, Stereogum, Crack, The Wire, The Quietus, The Independent, The Sunday Times og Uncut.
Jenny Hval turnerte i fjor høst både USA og Europa, samt at hun åpnet for The XX i Øst-Europa. Her på hjemmebane spilte hun senest i august for et fullsatt Øyafestivalen i Oslo, og nå er Hval endelig klar for Bodø!
Pressen om «Blood Bitch»: 
«... en vanvittig gripende stemme, en egen melodiøsitet som trekker lytteren langt ut i den melankoliherjede ekstasens atmosfære.» (Dagens Næringsliv)
«Et enestående album fra Jenny Hval.» (6/6 Aftenposten)
«Ms. Hval is also a singer of liquid phrasing and timbre, capable of an easy shift from soothing to acidulous... Her musical framework is mysterious and plicable, with contributions...And these songs skew intensely intimate while complicating the idea of the confessional …» (The New York Times)
 

Shining_Promo_15_0904_Lightroom_PS-edit_Taller_Without-Logo.jpg

SHINING

Shining fikk sitt store internasjonale gjennombrudd med albumet ”Blackjazz” i 2010. Allerede før plata var offisielt sluppet kom det lovord fra ledende magasiner og blogger i alle musikalske leire.  Allmusic.com skrev ”This is one of the most assaultive, addictive albums around” og ga plata intet ringere enn 5 av 5 stjerner (noe som senere viste seg å være ulovlig å gi til plater før de var blitt 5 år gamle!). The New York Times skrev at Shining var “a study in coordinated whiplash”. Fra den yngre amerikanske garden kom Alternative Press med sitatet “Blackjazz is fierce and unrelenting, a slavering beast of an album”, mens jazzverden og Allaboutjazz.com kontret med “Blackjazz is nothing short of a progressive metal masterpiece”.  Med yatzee i seksere fra norske avisere, ble Blackjazz en døråpner for jazzmetallbandet fra Oslo, og en milepæl i deres historie.

"I can't wait to get out on the road again and play our asses off in Norwegian clubs! To make things even more exciting we're also going to play a whole host of brand new songs from our new album that will be out out next year. This is your chance to hear this new and unique music before anyone else!" says front man Jørgen Munkeby of Shining.

 

 

 

 

 

 

svarte_greiner_big.jpg

SVARTE GREINER
Erik Knive Skodvin, basert i Berlin, Tyskland, spiller på nødutgangfestivalen som Svarte Greiner. Knive var opprinnelig halvparten av den norske ambient duoen Deaf Center, og har siden 2006 gitt ut plater under navnet Svarte Greiner. Svarte Greiner var i fjor aktuell med sin siste utgivelse Moss Garden gjennom sitt uavhengige plateselskap Miasmah, som har også gitt ut musikken til likesinnede artister. Svarte Greiner maler spennende bilder med sin dystre og stemningsfulle musikk. Musikken er manet fram gjennom bruk av blant annet fiolinbue på el-gitar, og lydopptak fra naturen. Summeringen blir et udefinerbart orkester av knake- og knirkelyder som overraskende bryter ut i fiolinstrenger og stemningsfull operasang. Tematikken retter seg mot skandinavisk natur, og den forstyrrende, men spennende følelsen av å finne en forlatt hus i skogen, med spor av mennesker som en gang bodde der.

 

unnamed-5.jpg

JOEL GRIP & SVEN-ÅKE JOHANSSON

Den velrenommerte svenske trommeslageren og komponisten Sven-Åke Johansson startet sitt samarbeid med bassist, forfatter og filmskaper Joel Grip i 2008. Siden har de jobbet tett sammen som duo og med andre musikere som Alexander Von Schlippenbach og Sten Sandell.
 Johansson har vært aktiv i den europeiske improvisasjonsmusikken siden sekstitallet, der han bidro på album som "For Adolphe Sax" med Peter Kowald og Peter Brötzmann, og Machine Gun av "Peter Brötzmann Octet". I tillegg har han vært aktiv som både poet og performancekunstner.
 Grip er en bassist med vid åpne ører i samspillsituasjoner. Han har sluppet over tredve plater på sitt eget label Umlaut Records, og reiser verden rundt med hans trofaste kontrabass. I tillegg til å være musiker har han også skrevet boken "Materien gör Motstånd" sammen med sin far, Lars Grip, og lagd flere langfilmer som "Det Snöar om Björken", som handler om frijazz og improvisert musikk.

 

 

1398440342thomas4.jpg

TREPANERINGSRITUALEN

Trepaneringsritualen er soloprosjektet til Thomas Ekelund, musikken er rituell dødsindustri fra Göta Lände. 
Trepaneringsritualen utforsker temaene religion, magi og den okkulte bevissthet, tar sine musikalske inspirasjon fra den gamle skolen av rituelle ambient og dødsindustri. Rytmisk og sydende til tider maner Trepaneringsritualen frem dystre men fascinerende visjon om endetiden. Trepaneringsritualen har vært aktiv siden 2008. 
T × R × P har gjennomført utallige liveritualer over hele verden, inkludert festival som Heavy Electronics III Stella Natura, Wave Gothic Treffen, og åpne spor for et bredt spekter av artister inkludert Old Man Gloom, Circle, Bölzer og mange flere.

 

 

NOT01_Live2014.jpg

PSYKISK TORTUR /Lasse Marhaug 

Psykisk Tortur er Lars Nicolaysen - Trommer, Ronny Wærnes - Vokal og Elektronikk Opprinnelig et industrielt prosjekt dannet i 1984 i Bodø av "Skjit-Lars" og "NXP". Lagt på is da deres musikk gjorde at de ble nektet adgang på lokale spillesteder. Gjennoppstod 20 år senere under Nødutgangfestivalen i 2006, denne gangen utvidet til trio med Ronny Wærnes. I 2007 fortsatte Lars og Ronny som duo, og lydbildet er nå dominert av trommer, vokal, akustisk generert feedback og elektroniske lydbilder. Duoen har spilt på flere avantgardefestivaler i Norge og utland, samt gitt ut plater i Tyskland. Til årets Nødutgangfestival har duoen invitert med seg Norges støygeneral Lasse Marhaug.

 

 

 

57f10fef089f964afe473c2bb1fc06c43d974e59.jpg

LASSE MARHAUG
Lasse Marhaug har siden starten av 90 tallet markert seg som en av de mest aktive i den mye omtalte norske støyscenen med et hundretalls plateutgivelser og en rekke turnèer bak seg. Han har vært aktiv både som soloartist og med forskjellige prosjekter. Marhaug har også gjort en drøss samarbeidsprosjekter med andre artister. Han har jobbet med musikk til dans, video og teater. Han driver plateselskapene Pica Disk og Prisma Records, samt bokforlaget Marhaug Forlag.

 

 

 

 

 

Moon-Relay-press-photo-1-1024x682.jpg

MOON RELAY

Moon Relay spiller instrumental musikk som fremkaller hallusinasjoner, dans og tankeekspedisjoner inn i en eventyrverden. I 2013 gav bandet en 12-tommers disk ppå labelen Hubro , og året etter deres debutalbum på Fysisk Format som høstet strålende kritikker. Med deres nye album, Full Stop Etc, har de kommet tilbake til Hubro med en plate som tar bandet til en enda mer kreativ og særegne retning. Bandets medlemmer henter inspirasjon fra en rekke sjangere, inkludert psykedelia fra 60-tallet, krautrock, techno, no wave, surf rock, frijazz, elektroakustisk musikk og studioeksperimenter av Joe Meek. 

 

 

10604536_1548409845400022_1395133222080692919_o.jpg

SUSANNE LUNDENG TRIO

Susanne Lundeng (f 1969) har vært den viktigste fanebæreren av nordnorsk folkemusikk i snart 30 år og har markert seg sterkt både som soloartist, med sitt band, og som solist med ulike ensembler.
Hun er prisbelønt for arbeidet med å dokumentere og levendegjøre den nordnorske folkemusikken. Samtidig viderefører Susanne denne musikken gjennom egne komposisjoner som er godt forankret i tradisjonen og de folkemusikalske formene, men med et moderne og blandet uttrykk.
Susanne Lundengs musikk er vanskelig å sette i bås men lett å like! Med dype røtter i folkemusikken fra Nordland komponerer hun musikk med inspirasjon fra klassisk musikk, progressiv rock og jazz.
I Susanne Lundeng Trio møtes tre musikere som har spilt sammen i mange år. Med en leken og uredd innstilling og moderne sound skaper trioen sin karakteristiske stil som går fra rolige og melankolske melodier til høylytte og vindskeive slåtter.
Kjell Nordeng i Avisa Nordland skriver:
"Stemningene varierte fra melankolsk ettertenksomhet til fyrig danselyst, og her er dynamikk i massevis. Susanne trakterer fela med autoritet både i stille nakne ballader og kraftigere utblåsninger. Og i tett samspill med Bjørn Andor Drage (akustisk/elektrisk piano) og Arnfinn Bergrabb (trommer/perkusjon) får uttrykket ekstra detaljer , rytmisk nerve og melodi-tilskudd. Ei låtsterk, helstøpt og egenartet musikkblanding altså."

Susanne Lundeng Trio består av:
Susanne Lundeng, fele og vokal
Bjørn Andor Drage, tangenter
Arnfinn Bergrabb, trommer
Are Simonsen , lyd

 

21907976_1623370297733476_94725336_o.jpg

NXP
NXP er et solostøyprosjekt som har holdt på siden 1983. Året etter sto NXP for Norges første støy/industrial album utgivelse. Siden da har det kommet tilsammen ca 20 utgivelser som har bevegd seg hit og dit sjangermessig. NXP har også vært med å starte band som Asod Dvi, Psykisk tortur m.fl.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21122255_1872193506140843_3784815958626235172_o.jpg

AIMING FOR ENRIKE
En eksplosiv duo fra Oslo som klarer å skape et ekstremt spennende og eksentrisk univers ved hjelp av ett trommesett, en rekke sammenkoblede gitarforsterkere og en serie loop og effektpedaler. Et univers fylt med jazz, støy, postpunk og funk. Eventyrlystne, energiske, dansbare og innovative ... Rett gjennom deres vegg av lyd!

21272667_10155202878991886_2588618759041249091_n.jpg

TONE AANES
Tone Aaness er utdannet lærer og kunstner med læretid hos Bodøkunstner Tor Kvarv. Hun har studert to år i Firenze. Hun har hatt en rekke separatutstillinger i og utenfor galleri. Hun jobber med ulike tema, ofte i tilknytning til filosofiske spørsmål, som hun er opptatt av. Hun tilhører kunstnerfelleskapet i Atelier 11. Performancen «The Tree», ble laget til Kulturnatta 2016. Versjonen som vises under Nødutgangfestivalen er et samarbeid mellom Tone Aaness og støymusiker NXP.

 

 

 

 

sysselmann_-2-1-500x500.jpg

SYSSELMANN
Sysselmann er et soloprosjekt av Thomas Narverud (Inderst Elia/Origami Stjernetåka).Han sysler med feltopptak,d.i.y instrumenter/objekter og elektronikk i en semiakustisk sfære av den mørke sorten.Prosjektet ble født på Torsvågbruket på Vannøya under Skreisesongen vinteren 2015 etter 7 vinterstormer på like mange dager...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21908036_10159570250145105_1114018996_o.jpg

DJ U-TEQ

U-TeQ har over 20 år bak seg som dj, radiovert og arrangør, og returnerer i år nok en gang tilbake til Nødutgangfestivalen for å gjenta jobben som residerende dj på fjerde året på rad. Han viser en enorm spennvidde i sjanger og perfeksjonerer settene mellom konsertene gjennom fokus på kontraster og brobygging mellom de ulike artistene; til begeistring for både publikum og anmeldere. For de uinvidde så har han også gjort konseptet ElektrOdysse; et vanvittig forsøk på å kronologisk, tematisk og tempomessig spille seg gjennom historien til elektronisk musikk i løpet av hele fire 12-timers sett. Han har tidligere bl.a. drevet publikumssuksessen Definition Of Ill, og han var allerede på begynnelsen av 00-tallet en del av DJ-teamet Floora som ble signet til EMI (som de siste åra har gjennoppstått som audiovisuellt multimediasirkus). Den bergensbosatte bodøværingen har ikke bare en ekstremt bra musikksmak, men er også en av de mest tekniske DJene i landet.

Welburn.jpg

JAMES WELBURN m/ SKJITLARS
James Welburn fra Lillehammer og Berlin, samarbeidet nylig med Tony Buck fra The Necks og gav ut det kritikerroste albumet "Hold", i 2015. The Quietus beskrev det som "Full of sounds and structures to get lost in, to bathe in the layers and wade through the textures that Welburn constructs with consummate skill...marks him out as a solo artist and collaborationist to watch"  

Lars "Skjit-Lars" Nicolaysen er godt kjent i Bodø med sine egne punk-prosjekter, trommis i Psykisk Tortur og Blaakraft, og i en rekke band og konstellasjoner siden 80-tallet. Hardtslående og nøyaktig skaper han et eget metal-punk progressivt uttrykk bak trommesettet.

"A chance meeting" blir til når James sine tunge bass droner møter Skjit-Lars sin personlige hardhendte trommestil. Improvisert mørke, granulære droner, forvrengt elektronikk, og repetetive trommer blir uttrykkene fra denne helt nye duoen.


JAMES WELBURN

James Welburn's debut album 'Hold', published by Miasmah, was described as "Like watching a massive twisting fire slowly fading into the open skies, accompanied by a drum section so repetitive yet mind bending that you're unsure if it's ever going to stop"

Hailing from the UK, but located in both Berlin (DE) and Lillehammer (NO), James has been on a path to catch the perfect drone through the last years, playing an abundance of underground drone and noise sets in Berlin and Norway.

His biography already boasts notable collaborations, such as the one with the legendary drummer Tony Buck of The Necks or those with Tomas Järmyr (of Zu & Motorpsycho), Aidan Baker (of Nadja), Svarte Greiner (aka Erik K Skodvin) and the pioneering 60's New York drone composer Phill Niblock.

Today Welburn performs a live set on the boundary between noise rock and electronica, modifying dirty electric bass sounds with abstract software effects into dark engulfing soundscapes and searing bass drones that breathe with a mysterious forceful energy. A relentless rhythm section drives the music forward, forming epic compositions of sound and noise.

"… Full of sounds and structures to get lost in, to bathe in the layers and wade through the textures that Welburn constructs with consummate skill...marks him out as a solo artist and collaborationist to watch" - The Quietus
 

11057797_428841833990318_4173839115968657301_o.jpg

FORSVARET

Forsvaret© er et band fra Bodø som består av Frode Isaksen, Endre Njøs, Håvard Winther og Sindre Nicolaysen. Medlemmene er kjent fra band som The Spectacle, Kollwitz, Gabriel og FipPellektormonic. Sjangermessig befinner Forsvaret seg en plass mellom hardcore, trash og punk. Energimessig befinner bandet seg en plass mellom Straumen, Bodø og Beiarn. De kom ut med platen Sult i 2016 og er kjent for å levere høylytte og energiske konserter som ringer godt i ørene.